Wie schijft die blijft.

We doen het allemaal, dag in dag uit. E-mails, kaarten, whatsapp, social media posts, ga zo maar door. Schrijven kunnen we bijna allemaal maar “schrijver” zijn is toch echt een vak apart. Ik kan zelf best een balletje tennissen maar ik ben zeker geen Rafael Nadal. Best balen als je in eens een webtekst moet gaan aanpassen. Daarom hebben wij enkele tips om je helpen bij het schrijven.

Waarom toch...?

Jeroen! het is bijna 17.00, heb jij onze nieuwe blog al online staan? Schrijven is de laatste tijd een belangrijk onderdeel geworden en bedrijven moeten steeds vaker de pen pakken en het toetsenbord laten rammelen. Maar waarom toch? In de snelle online wereld waar we in leven is content big business geworden. Bijna elke onderneming heeft een website en is actief op social media. We komen er bijna niet meer onderuit om mee te draaien met je concullega’s. Content(tekst) is hier een van de belangrijkste onderdelen van. 
Klanten willen direct antwoorden vinden als er een vraag gesteld wordt. Google is hierin een geweldige oplossing. Zie Google als éen hele grote bibliotheek, zo ontwikkeld dat voor jou de keuze wordt gemaakt, welke content het beste aansluit bij de vraag welke is gesteld in de zoekbalk.
Pfff… hallelujah anno 2019.

De kracht van een verhaal?

Mensen zijn van nature verhalen vertellers. Het is dé manier om ingewikkelde informatie over te brengen. Je onthoudt beter wat er gezegd is en je kunt er ook nog eens een bult enthousiasme in gooien. Verhalen zetten je tot nadenken. Vroeger zeiden ze wel eens tegen mij “Als je dat verzonnen verhaal nog 4 keer herhaalt beginnen we er dadelijk nog in te geloven” Dat is de kracht van storytelling. 

Tipje van de sluier dan maar?

  1. Maak een planning.
    Geef jezelf de tijd om content te schrijven. Mensen presteren vaak erg goed onder druk maar als je iets moet doen waar je niet echt kaas van gegeten hebt, is druk niet echt handig.

  2. Bepaal je doel.
    Schieten met losse flodders is vaak geen winst. Bedenk eerst waar je jouw publiek mee wil helpen. Welke info kunnen zij uit de tekst halen waar ze beter van worden. 

  3. Probleem van de klant.
    Een hulpmiddel om interessante content te schrijven voor jouw klant is het denken in problemen. Dit is niet echt een goede eigenschap maar dit kan wel een interessante tekst opleveren. Stap eens in de schoenen van de klant en bedenk bij welke struikelblokken jij kan helpen.

  4. Begin met steekwoorden.
    Nu je weet wat het doel van jouw content is kun je beginnen met het opschrijven van steekwoorden. Deze geven sturing bij het schrijven van de tekst en zo weet je zeker dat je geen belangrijke onderdelen overslaat. Filter deze steekwoorden om verschillende “zoekwoorden” toe te voegen aan de tekst. Zo wordt je tekst ook beter zichtbaar op Google.

  5. Humor.
    Een hele effectieve manier om je publiek te boeien is het gebruik van humor in je teksten. Uiteraard moet je hierin niet overmoedig worden en bedenk op welke plaatsten dit gepast is en op welke plaatsen niet. Humor op social media is prima, op de website is dit wel wat tricky.

  6. Laat het een ander lezen .
    Teksten klaar? Laat het eens aan je collega of vrienden lezen. Zelf zit je helemaal in je verhaal en bent erg gefocust op 1 ding. Laat het iemand lezen wie met een frisse blik respons kan geven.

  7. Laat het rusten.
    De laatste ronde is het laten rusten van de tekst. Neem even afstand en lees er de volgende ochtend nog eens overheen. Hiervoor is dus de planning erg belangrijk.

say hello.

2019 © revived. Privacy

We werken samen met ambitieuze mensen en bedrijven.
Graag bouwen wij samen aan een mooiere toekomst.

info@revivedreclame.nl

Say hello

Info@revivedreclame.nl
+31(6) 417 39 574

Kantoor

De ambachten 70
5591 NJ • Heeze

info@revivedreclame.nl
+31(0)6 417 39 574

Brand Identity

Strategie
Visual identity 
Branding
Brandbook

Sluit Menu